1. Mattis opplever skolehverdagen sin som veldig tung og vanskelig på grunn av språk- og kulturforskjeller. For eksempel finner Mattis det veldig vanskelig å huske det norske fadervåret, men har ingen problemer med det samiske fadervåret. Læreren til Mattis respekterer ikke at Mattis er fremmedspråklig, og blir sint når Mattis ikke kan fadervåret på norsk.
2. Mattis blir framstilt som dum og mindre begavet enn de andre barna, p.g.a. at Mattis ikke snakker norsk.
3. Sluttscenen med fadervåret forteller at samisk ble sett på som et mindreverdig språk, og det var en tid tabu å snakke samisk. Læreren har åpenbart denne tankegangen, og blir derfor sin når Mattis bestemmer seg for å fortelle fadervåret på samisk.
4. Dette kommer fram ved at læreren ikke tolererer at Mattis har sitt eget språk, og vil tvinge han til å snakke norsk.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar